bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Rådgiver

Teksten forneden er maskineoversat fra den tyske originaltekst.

Hvad er virtual reality, og hvordan fungerer VR?

Velkommen til virtual reality! VR-briller bortfører dig ikke kun i betagende fantasiverden, som du kan opleve tæt på hardware, brillerne bruges også inden for videnskab og uddannelse. Vi har opsummeret de vigtigste oplysninger om VR-briller, den virtuelle verden og VR-applikationer til dig i vores guide.

  • Virtual Reality - Begyndelserne

  • Oplev digitale verdener uden begrænsninger

  • Anvendelsesområder for virtual reality-headset

  • Køb af VR-systemer - det er det, du skal være opmærksom på

  • Vores praktiske tip: Tag små skridt til en fantastisk VR-oplevelse

  • FAQ - ofte stillede spørgsmål om VR-briller

Virtual Reality - Begyndelserne

VR-briller

Med VR-briller bliver grænserne mellem virkelighed og virtuel virkelighed slørede. Med et virtual reality-headset opfatter du dine bevægelser i et computergenereret virtuelt miljø. Virtual reality-briller som HTC Vive, Oculus Rift S og PlayStation VR giver dig mulighed for at fordybe dig i helt andre verdener. I VR-spil kan du svinge dit virtuelle sværd i meget detaljerede fantasyuniverser, bestige bjerge, forsvare dig mod monstre eller opleve ren spænding i horror-spil. VR-spil er alsidigt - du kan nu finde et udvalg af interessante titler i mange genrer.

VR-briller

Siden begyndelsen af videospiludviklingen har spillerne oplevet eventyr, der bliver mere og mere detaljerede og fængslende - nedsænkning er en topprioritet. Ingen sammenligning med den tidlige begyndelse af spiludvikling. Selvom spil med grafik af højere kvalitet efterhånden kom på markedet, var det, der manglede i lang tid, ud over de visuelle indtryk på skærmen eller tv-skærmen også haptisk feedback af spillet. Videospil kan derfor tælles med starten på den virtuelle virkelighed, som ikke kun tryllekunst over gamere med visuelle indtryk, men også gav dem et håndgribeligt indtryk af, hvad der skete med vibrerende joysticks, controllere eller rat. Hvis spillere forlader banen med deres racerbiler, opfatter de det ikke kun fra billedet, men føler også rysten på bilen på deres egne kroppe.

Oplev digitale verdener uden begrænsninger

For at få en kunstig verden til at virke reel, skal hjernen narres. En skærm, uanset hvor stor, har kanter, der adskiller det virtuelle fra den virkelige verden. Hvis brugerne sætter to små skærme direkte foran deres øjne ved hjælp af briller, kan øjnene ikke længere forstå skærmens grænser på grund af den lille synsafstand: Man ser ind i en tilsyneladende ubegrænset virtuel verden. For at øjnene tydeligt kan se skærmbilledet, som er ca. 5 til 8 cm væk, kræves en linse til hver. Som læsebriller bryder disse linser lyset fra skærmene, så billederne er skarpt fokuserede på nethinden. En imponerende dybdeopfattelse skabes med to "flade" skærmbilleder. På basis af de to forskellige stykker billedinformation kan den menneskelige hjerne beregne et samlet rumligt indtryk af det set objekt. De to skærmbilleder viser en scene fra lidt forskellige vinkler. Den virtuelle verden ser således ud til at være tredimensionel og absolut reel.

VR-briller

Takket være den hurtige udvikling af skærme og skærme de seneste år er det teknisk muligt at fremstille meget lette og derfor behagelige briller. Med klanglyde, der f.eks. Kan afspilles via in-ear-hovedtelefoner og minimerer baggrundsstøj og sofistikeret controller-teknologi, bliver virtual reality endnu mere reel. Da handlingerne og de deraf følgende ændringer i virtual reality skal finde sted i realtid, kræves kraftfulde pc'er, pc-komponenter eller spilkonsoller.

Anvendelsesområder for virtual reality-headset

VR-briller

VR-komponenter kan bruges på en række forskellige måder. Ikke kun spillere har opdaget fordelene ved den sofistikerede teknologi for sig selv. For eksempel er potentielle piloter forberedt på deres første flyvninger i komplekse simulatorer. I skolerne visualiseres undervisningsindholdet tydeligt og gøres "håndgribeligt". Uanset om det er en "udflugt" til imponerende bygninger, historiske steder og scenarier eller en virtuel tur til de længe uddøde dinosaurer, vulkaner eller rum - VR-headset formidler velkendt undervisningsindhold til skolebørn, forberedt virtuelt og interaktivt. Uddannelsesinstitutioner behøver ikke stole på Oculus Rift S, HTC Vive eller PlayStation VR. Der er også sæt - specielle papholdere med to linser, som smartphonen er indsat i. Med de relevante apps og VR-indhold kan skolebørn endelig fordybe sig i nye VR-oplevelser.

 

VR bruges ikke kun i skoletimer. Du finder et udvalg af anvendelsesområder nedenfor:
 
  • Medicin: komplekse interventioner afprøves på virtuelle patienter, inden kirurger adresserer rigtige patienter. I plejesektoren kan potentielt personale opleve hverdagssituationer på en praktisk måde og træne arbejdsprocesser.
  • Psykologi: Ved hjælp af virtual reality kan individuelle scenarier oprettes for aktivt at støtte patienter i behandlingen af autisme, fobier eller posttraumatiske stresslidelser.
  • Arkitektur: Arkitekter, stedadministratorer eller kunder kan tage en virtuel rundvisning i en ny bygning lige fra planlægningsfasen. Forkert planlægning anerkendes på et tidligt tidspunkt og kan korrigeres, før grundstenen lægges.
  • Uddannelse: Visualiseret undervisningsindhold registreres hurtigere og vil huskes i lang tid, når eleverne er "live" på flyvetiden til månen eller andre vigtige historiske begivenheder.
  • Turisme: Nyd en virtuel udsigt fra det reserverede hotelværelse, før du overhovedet starter din ferie eller kigger på seværdighederne på feriedestinationen på forhånd. 
  • Underholdning: Fans, der blev hjemme, kan opleve koncerter med levende musik på tæt hold. Med virtual reality-briller kan fans f.eks. Stå midt i publikum i interaktive live streams eller finde sig på scenen ved siden af musikerne.

Køb af VR-systemer - det er det, du skal være opmærksom på

Inden du køber et virtual reality-system, skal du præcisere, om en holder med linser til iOS- eller Android-smartphones er tilstrækkelig, eller om du vil bruge fuldt udstyrede briller med integreret skærm. Når du køber virtual reality-briller inklusive et display, skal der skelnes mellem følgende varianter:

  • Virtual Reality-briller uden ekstra enheder, for eksempel Oculus Quest: Du har ikke brug for en kraftig pc eller konsol for at nyde de virtuelle vidder.
  • Virtual Reality til konsollen, for eksempel PlayStation VR: Ud over en kompatibel konsol fra Sony har du brug for VR-headsettet og et tilsvarende kamera og muligvis specielle controllere med forskellige sensorer.
  • Virtuel virkelighed til pc'en: Typiske repræsentanter er Oculus Rift S eller HTC Vive, som er forbundet til computere.

VR-controller: Nogle systemer leveres med specielle controllere. Afhængigt af VR-applikationen repræsenterer controllerne i den computergenererede verden dine hænder, som du kan få fat i og bruge objekter med. 

Ekstra hardware: For at kunne registrere brugerens bevægelser i et rum og gengive dem i virtuel virkelighed, skal specielle stationer placeres i applikationsområdet med nogle systemer. 

Specielle funktioner: En høj billedopløsningshastighed og gentagelsesfrekvenser for rammer er vigtige, så alle billeder afspilles jævnt, og VR-oplevelsen føles realistisk. Præcis sporing af dine bevægelser og et bredt synsfelt er også vigtige købskriterier, hvis du sætter pris på en optimal VR-oplevelse. En lav latenstid sikrer, at der kun er meget små forsinkelser mellem dine bevægelser og afspilning i VR-applikationen. Et af de grundlæggende krav til en uforglemmelig fordybelse i VR-verdener er også 3D-lyd, hvor støj kommer fra forskellige retninger. 

Krav og forbindelser: Kontroller på forhånd, om din pc opfylder kravene til VR-brillerne - om Oculus Rift S, HTC Vive eller en anden model til pc'en. Forbindelser såsom USB (f.eks. USB-A, USB 3.0) eller HDMI og de tilsvarende kabler, der er inkluderet i leveringsomfanget eller fås separat, er også vigtige.

VR-briller

Vores praktiske tip: Tag små skridt til en fantastisk VR-oplevelse

Hvis du ikke har nogen erfaring med VR-briller, er det bedst at prøve forskellige modeller på forhånd for at finde den rigtige enhed til dig. Et godt alternativ til de første trin i VR er billige papholdere til smartphones og passende apps. Så du kan langsomt nærme dig VR.

FAQ - ofte stillede spørgsmål om VR-briller

VR-briller

Hvordan kan køresyge modvirkes?

Nogle brugere føler sig kvalme, selv når de spiller uden VR-briller, for eksempel når førstepersonsperspektiv og rystende kameraarbejde kombineres. Med et VR-headset vildledes kroppen endnu mere, fordi det giver dig mulighed for at dykke direkte ind i den virtuelle verden. VR-systemet efterligner dine bevægelser i den virtuelle verden og viser dem visuelt - nogle gange med større tidsforsinkelse. Hyppige pauser hjælper med at undgå såkaldt køresyge. En producent af VR-briller anbefaler en pause på 15 minutter pr. Timers spil. Hvis du føler dig utilpas, skal applikationen stoppes med det samme.

Er der specielle VR-headset til folk, der bruger briller?

Selvom du bruger briller, kan du fuldt ud nyde VR-verdener med Oculus Rift S, HTC Vive eller PlayStation VR. De fleste systemer med integreret skærm kan justeres for at øge afstanden mellem skærmen og øjnene og derved skabe mere plads til brillerne. 

Hvor meget plads har du til at planlægge til virtual reality?

Du kan bruge nogle modeller eller applikationer, mens du sidder eller står og næsten ikke behøver at planlægge plads til dem. For oplevelser, der kræver mere ekstravagante bevægelser, skal du fjerne potentielle forhindringer såsom møbler i legeområdet. For eksempel til et stort legeområde anbefaler producenten af HTC Vive et areal på mindst 2 x 1,5 m.