bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Rådgiver

Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.

Hvad adskiller en off-road forbrændingsmodelbil?

offroad model bil

En terrængående bil med forbrændingsmodel er ideelt udstyret til hurtig tur på ujævne og løse flader. Dette skyldes følgende egenskaber:

1 Store hjul med en gribeprofil

For at mestre ujævnheder, krydsninger og huller er terrængående bilmodeller udstyret med usædvanligt store hjul. I kombination med bløde dæk, som med deres grove slidbane giver maksimalt greb selv på løse flader, kan drivkraften omdannes perfekt til fremdrift.

2. Off-road chassis

Vogne er designet til ekstreme belastninger, så dækkene altid har optimal kontakt med jorden, når de accelererer, bremses eller ved hurtig hjørnearbejde. Individuelt ophængede hjul, ekstremt lang fjederrejse og progressive støddæmpere kompenserer legetøjet for de mest voldsomme stød og sikrer, at chassispladen ikke rammer jorden uden at bremse, når man springer.

3. Kraftig motor

Uanset om det drejer sig om en højtrevende nitro-motor eller en benzinmotor med højt volumen, er drevkoncepterne altid designet, så føreren har mere end nok strøm til rådighed. I kombination med firehjulstræk resulterer dette i utroligt let fodacceleration på TopSpeed. Og i køretøjer med baghjulstræk er følsom håndtering af gassen nok til at tage lange bøjninger i spektakulære banktrafikker.

4. Pithy lyd

I en off-road forbrændingsmodelbil går ydelse og lyd hånd i hånd. Dette betyder, at chaufføren får imponerende, umiskendelig akustisk feedback om, hvordan gasstyringskommandoerne implementeres i modellen. På den anden side registrerer tilskuerne meget hurtigt motorstøj, i hvilket afsnit af ruten føreren trækker gassen hele vejen.

Elektrisk eller forbrændingsmotor, hvad er fordele og ulemper?

Det er ubestridt, at elektriske såvel som forbrændingsdrev har deres fordele og ulemper. For en bedre oversigt har vi sammenfattet de vigtigste argumenter i en tabel:

   
Fordele:Stille driftsstøj.Lange rejsetider takket være lavt brændstofforbrug.
 Ingen forbrændingsrester eller olie på køretøjet.Anvendelsesperioden er kun begrænset af tankvolumen eller brændstofforsyning.
 Nem håndtering.Ingen dyre kørebatterier og opladere kræves.
 Ukompliceret mekanik, da bremsefunktionen implementeres via motoren.Klar til brug umiddelbart efter tankning.
 Omvendt drevfunktion mulig via hastighedskontrol.Motorlyd passer til strømforsyningen.
   
ulempeRejsetid begrænset til batterikapacitet.Driftsstøj føles undertiden for at være høj og ubehagelig.
 Yderligere batterier er nødvendige for længere køretider.Forbrændingsrester eller olie på køretøjet.
 Oplader til kørsel af batteri kræves.Karburatorjustering kræver specialiseret viden og erfaring.
 Batterierne skal oplades før brug.Mekanik mere kompleks, da der bruges skivebremser.
 Motorlyden stemmer ikke overens med strømforsyningen.Reverse gear kun muligt via en manuel gearkasse.

Som du kan se fra oversigten, har begge typer drev fordele og ulemper. I sidste ende skal enhver bruger selv bestemme, om en forbrænding eller en elektrisk off-road modelbil er det bedre valg.

Hvor kan jeg køre en off-road IC modelbil?

Carbon Fighter

Fuld gas gennem grusgraven sætter dig i godt humør!

På grund af den betydelige støjemission er det desværre ikke så let at finde et egnet sted til betjening af en off-road forbrændingsmodelbil. Det ubestridte bedste sted er og forbliver klubbens specielt byggede racerbane.
Mange klubber giver mulighed for at bruge ruten som gæstefører for et mindre gebyr og få indledende erfaring med at håndtere en forbrændingsbilmodel. Medlemskab af klubben er derfor ikke nødvendigt, men du har stadig muligheden for at drage fordel af knowhowet fra klubbmedlemmerne.

Derudover er kørsel på et defineret racerbane væsentligt mere krævende end kørsel på en stor åben plads uden specifikke retningsspecifikationer. Når alt kommer til alt, skal modelbilen flyttes så tæt som muligt på den ideelle linje. Selv små afvigelser fra den ideelle linje betyder, at den næste kurve ikke drives optimalt igennem, hvilket føreren straks kan se. Den følsomme håndtering af gas og styring læres intuitivt. 

Hvis du ikke har en klub i nærheden, kan du selvfølgelig søge et passende sted, f.eks. Et sand- eller grusgrav. Dog skal ejeren / operatøren blive bedt om tilladelse, før modellen bruges for første gang. I denne sammenhæng kan det også afklares på hvilke tidspunkter og i hvilke områder webstedet kan bruges. Det bør imidlertid også præciseres, at betjeningen af en forbrændingsmodelbil ikke er i strid med miljø-, natur- og dyrebeskyttelsesregler.

Hvilket brændstof bruges i terrængående modeller med biler?

Off-road modelbiler i skala fra 1: 6 eller 1: 5 drives normalt af en benzinmotor. Brændstof til disse motorer er en kommercielt tilgængelig blanding af totaktsolie og superbenzin i et forhold på 1:25, som er tilgængelig på hver tankstation.

Hvis motoren stadig er ny, og den stadig skal køres, anbefales det at bruge 2-takts mineralolie. Når motoren har brændt 5 - 10 l brændstof, kan du skifte til 2-takts fuld syntetisk olie, hvorved blandingsforholdet kan ændres til 1:50 for nogle benzinmotorer.

Yderligere information om brændstofblandingsforholdet findes i dokumentationen til modelkøretøjet.

Carbon Fighter

Der er brændstof til benzinmodelmotorer på tankstationen.

Methanolbrændstof fås i en lang række containere.

Offroad-modelbiler i skala fra 1: 8 betjenes normalt med glødetændingsmotorer, der også benævnes nitro-motorer eller methanol-motorer. Det, der er specielt ved disse motorer, er det funktionelle princip, der er baseret på en dieselmotor. I stedet for et tændrør bruger disse motorer et glødeprop, der skal forvarmes før start.


Disse motorer kræver methanol som brændstof, blandet med syntetisk olie eller ricinusolie til smøring og nitromethan for at forbedre antændelse eller øge ydelsen.

Dette brændstof blandes i forskellige containere og med forskellige nitroindhold.

Vores praktiske tip:
Et brændstof med 15 - 16% nitromethan er tilstrækkeligt til at komme i gang. En højere andel nitromethan gør kun brændstoffet unødigt dyrt og øger belastningen på motoren. Den tilhørende præstationsgevinst er primært kun af interesse for konkurrencedygtige chauffører.

Vigtig:
Forbrænding af methanol og nitromethan skaber sure forbrændingsrester, der skal neutraliseres med specielle "after run olier". Ellers er der risiko for, at kugleaksel kuglelejer begynder at ruste.

  

Hvad skal jeg overveje, når jeg betjener en off-road forbrændingsmodelbil?

Bemærk! 
Betjening af modelbiler med forbrændingsmotorer er forbundet med et vist risikopotentiale. Af denne grund bør børn og unge kun starte en model med en forbrændingsmotor under opsyn af en voksen.

Motoren, lyddæmperen eller andre køretøjsdele, såsom bremseskiverne, kan blive meget varme, når køretøjet er i drift. Dette skaber en akut risiko for forbrændinger. Lad derfor modellen køle ned til omgivelsestemperatur, inden du udfører montering eller justeringsarbejde.

Lad motoren køre ind

Det sandsynligvis det vigtigste punkt, når man betjener en forbrændingsbilmodel, er det faktum, at en ny motor skal køres.

Velkyndige motorteknikere i bilindustrien siger meget tydeligt: Når man ser nærmere på dem, er alle roterende eller glidende dele af en ny motor ru og ujævne. Der er også tolerancer i produktionen såvel som deformationer på grund af termiske og mekaniske belastninger.
For en modelmotor er der således klart behovet for at køre denne motor ind, så de bevægelige dele tilpasser sig hinanden. Følgende punkter skal bemærkes:

•Lav hastighed
•Meget rig brændstof / luft blanding
•Afbryd indbrudsperioden med pauser
•Lad motoren køre i mindst 30 minutter

Efter dette tidspunkt kan motoren afmages, så køretøjsmodellen kan betjenes. Den sidste indbrudsproces kan tage flere timer afhængigt af motor og brændstof. I løbet af denne periode skal du altid betjene motoren med en rig karburatorindstilling og kun nærme dig den maksimale effekt over tid.

En motor med en rig karburatorindstilling når muligvis ikke det maksimale. mulig ydelse. Men det gør ingen skade. En motor med en for mager indstilling overophedes meget let og kan lide betydelige skader på meget kort tid.

Inkoblingsprocessen er ekstremt vigtig for nitro-motorer.

Brug kun med luftfilter

Luftfilter

Det fungerer ikke off-road uden et luftfilter.

Under en vild tur gennem området hvirver de grove trætte dæk op i støv og snavs i store mængder. Sådan skal det være. Men forbrændingsmotorerne er meget følsomme over for snavs, der kommer ind i motorrummet via indblæsningsluften. De støvstore sten fungerer derefter som sandpapir og ødelægger løbende overflader på stemplet og kuglelejerne inden for meget kort tid.

Af denne grund er luftfiltre et absolut must! For at øge filtereffekten gennemvædes papir- eller skumfiltrene med en speciel luftfilterolie. På denne måde filtreres selv de fineste partikler ud af luften, og motoren takker dem med en lang levetid.

Justér karburatoren korrekt

Køreglæde med en off-road forbrændingsmotormodel afhænger af karburatorindstillingen. Den bedste model med den mest kraftfulde motor spreder ikke køreglæde, hvis motoren modvilligt trækker på grund af en forkert indstillet karburator, og ydelsen ved fuld gashåndtering falder helt.

Af denne grund skal du gøre dig bekendt med teknologien og funktionen af karburatorjusteringsskruerne. Først da er chaufføren i stand til at indstille sin motor perfekt for at opretholde pålidelig motordrift i alle hastighedsområder.

Den maksimale motoreffekt indstilles med fuld gasreguleringsskrue (1), og der er en separat tomgangsjusteringsskrue (2) til tomgang.

Modelvogne ledsages normalt af omfattende driftsinstruktioner, der også viser den nøjagtige justering af karburatornålerne. Men uanset dette er det vigtigt for enhver bruger at udvikle en vis følsomhed for justering af sin motor.

Klassisk 2-nålers forgasser af en nitromotor.

Lad motoren varme op

Lad først motoren varme op, og gå derefter med fuld gas.

Hvis du vil nyde din modelmotor i lang tid, skal du give den tilstrækkelig tid til at nå driftstemperaturen. Når motoren er varm, er olieens smørefilm stabil, og karburatorindstillingen passer perfekt, fordi indstillingerne på karburatornålene altid udføres, når motoren er varm. Det er nu sikkert at gå i fuld gas, og motoren implementerer hurtigt hastighedsændringerne.

Hvis der allerede anvendes fuld gas, når motoren er kold, er der endnu ikke opbygget en elastisk smørefilm. Konsekvenserne kan øges motorslitage eller endda kapitalskade på motoren.
 

Skru ikke karburatoren for meget

Hvis en modelmotor altid har kørt godt og pludselig ikke starter eller kører nogenlunde, skyldes det sandsynligvis ikke karburatorindstillingen. Erfaringen har vist, at drejning af justeringsskruerne til tomgang og fuld gas kun gør det værre.
Det er bedre at kigge efter andre årsager, såsom en lækkende benzinslange, snavs i brændstofsystemet eller en defekt tænding / tændrør eller glødeprop.

Vores praktiske tip:
Når du har fundet den perfekte justering af karburatorjusteringsskruerne, skal du bemærke indstillingen nøjagtigt. For at gøre dette skal du dreje hver justeringsskrue helt ind og tælle omdrejningerne. Hvis du drejer justeringsskruen med fx 2¼Drej, åbn skruen igen med nøjagtig denne værdi, så justeringsskruen vender tilbage til den oprindeligt perfekt passende indstillingsværdi. Gør dette med de fulde gashåndtag og tomgangsindstillingsskruer, og bemærk begge værdier.

Hvis du senere skal adskille karburatoren til service eller rengøring og fjerne justeringsskruerne, kan du nemt sætte karburatoren tilbage til de perfekte værdier baseret på de angivne værdier.

  

Ofte stillede spørgsmål om biler til terrængående modeller

Hvad betyder præcist eller magert karburatorjustering?

Man taler om en "rig" indstilling, hvis andelen af brændstof i luften, der trækkes ind af motoren, er høj. Hvis karburatorjusteringsskruerne skiftes, så motoren får mindre brændstof, taler man om en "mager" indstilling. Da modelmotoren også modtager olien til smøring via brændstoffet, er det farligt at køre motoren for mager. Utilstrækkelig smøring kan føre til store motorskader. Derfor er det bedre at justere karburatoren til at være ”rigere”.


Hvor kan du få brændstof til biler med forbrændingsmodeller?

Du kan få brændstof til en model med en benzinmotor på enhver benzinstation. Det er vigtigt at være opmærksom på blandingsforholdet. Brændstof til glødetændingsmotorer kan fås fra Conrad Electronic filialer eller fra den lokale modelbutik. Da brændstofkomponenterne er giftige stoffer, afleveres de kun fra 18 år og efter fremlæggelse af et identitetskort.

Min 1/8 modelbil med en nitromotor ryger meget kraftigt. Er der noget brudt?

Nej, det modsatte. Den stærke udstødningsrøg vidner om en rig karburatorposition. Dette betyder, at andelen af brændstof i gas / luft-blandingen er meget høj. Denne indstilling er god, hvis motoren stadig er ny. Med tiden kan karburatoren gøres slankere, da ryger udstødningen ikke så meget.


Hvordan kan jeg kontrollere funktionen af et glødeprop?

Tilslut blot glødestikket, når det fjernes til et strømpanel eller et glødepropsstik. I den kuppede hånd kan du se meget pænt, om glødetråden lyser orange til lys rød. Imidlertid anbefales forsigtighed, da glødestikket bliver meget varmt på kort tid.
 

Kan du starte en forbrændingsmodelbil uden forudgående viden?

Uden forudgående viden bliver det vanskeligt, fordi du kan gøre meget forkert. Enten læser du ind i sagen og tilegner dig den nødvendige grundlæggende viden, eller du henvender dig til en modelbygger, der allerede har omfattende viden om at håndtere modelmotorer.