bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Rådgiver

Teksten forneden er maskineoversat fra den tyske originaltekst.

Interessante fakta om køretøjsafbrydere

  • Hvad er bilafbrydere?

  • Hvilke anvendelsesområder dækker bilkontakter i Conrad-serien?

  • Hvilke typer bilafbrydere er der hos Conrad?

  • FAQ - ofte stillede spørgsmål om bilkontakter

Hvad er bilafbrydere?

Med afbrydere i motorkøretøjer oprettes eller frakobles elektriske forbindelser mellem køretøjets elektriske system og forbrugere i køretøjet. Disse switche antager en permanent skiftetilstand indtil den næste skifteproces. De levende, faktiske koblingskontakter er sikkert adskilt fra de overfladiske betjeningselementer og køretøjets jord.

Afbrydere bruges i motorkøretøjer til et stort antal skifteopgaver i en bred vifte af designs og anvendelser for sikkerhed og bekvemmelighed.

Selve skifteprocessen kan udløses af føreren af køretøjet eller andre passagerer, dvs. af menneskelige hænder, men også af mekaniske løsninger såsom kontakter på motorhjelme og døre.

Hvilke anvendelsesområder dækker bilkontakter i Conrads sortiment?

Mange typer afbrydere er designet til brug i motorkøretøjer på en sådan måde, at de kan klare de stærke mekaniske og termiske krav såsom vibrationer og varme i køretøjet. Brugervenligheden under visse termiske forhold er angivet i databladet og kan variere fra -40 til +85 grader Celsius. Specielle modeller opfylder kravene til meget grov anvendelse, for eksempel i landbrugs- og entreprenørmaskiner, men også i både og fritidskøretøjer. Derudover bruges køretøjsafbrydere til at eftermontere individuelle samlinger på køretøjer, såsom tågelygter og søgelys, roterende fyrtårne og oplyste advarselsskilte. Motorkøretøjets switches nuværende bæreevne er forholdsvis høj og når op til 200 ampere.

Nogle switch-modeller er forsynet med påtrykte motiver til specielt begrænsede formål. Dette inkluderer køretøjsspecifikke symboler såsom batteri, motorstart, vindue, lampe og forlygtsymboler samt ordet Fra / Til.

75 procent af bilafbryderne er oplyst. Afhængigt af applikationsmiljøet er belysning designet enten som en overflade, som et punkt eller som et symbol eller med lysdioder. Nogle afbrydere har yderligere funktioner, såsom låse, for at beskytte dem mod utilsigtet aktivering.

Hvilke typer bilafbrydere er der hos Conrad?

Betjener

En speciel form for køretøjskontakt, designet som en selvnulstillingsknap.

Bilbatterikontakt

Designet til at skifte særligt høje strømbelastninger fra det indbyggede batteri til køretøjets elektriske system. I nogle tilfælde er skifteoperationer i flere trin mulige, og det faktiske betjeningselement kan fjernes.

Bil-betjeningspanel

Et panel indeholder forskellige køretøjskontakter og knapper, nogle sammen med separate eller integrerede signallys. Panelet er designet som en komplet monteringsenhed.

Automobil-trykknap

Til brug som motorstarterkontakt med en strømstyrke på op til 30 ampere.

Bil-trykknap

Versioner med og uden belysning af tastaturet til forskellige anvendelsesområder med strømkapacitet op til 25 ampere.

Bil-sikkerhedsafbryder

Tænd / sluk-kontakt til strømme op til 50 ampere med aftagelig nøgle.

Vippeafbryder til bil

Anvendes som varianter med oplyste og ikke-oplyste håndtag. Nogle vippekontakter er udstyret med tændingssikringer. Skifteprocessen kan kun udføres, efter at den er fjernet. Ved returnering vender kontakten tilbage til sin oprindelige position.

Bil-trinafbryder

Skifter med en integreret mikroprocessor, som på en måde som en trinregulator udsender stigende eller faldende udgangsspændinger på en defineret måde hver gang der trykkes på en knap. Anvendes f.eks. Til sædevarmekontroller.

Bildør-kontaktafbryder

Disse knapper er installeret i karrosseriet på en sådan måde, at de vurderer status for en lukket køretøjsdør som en skiftestatus.

Bil-vippekontakt

Nogle af dem fås med en fast centerposition i forskellige belyste og trykte versioner.

Bil-trækomskifter

Til brug i belysningssystemer, undertiden på flere niveauer, for eksempel til parkeringslys i første niveau og nærlys i andet niveau.

FAQ - ofte stillede spørgsmål om bilkontakter

Hvad er levetiden for bilkontakter?

Antallet af skiftecyklusser er op til 500.000, hvis applikationskriterierne er opfyldt. For eksempel, hvis et køretøj bruges hver dag i 10 år, skifter førerens dørkontakt omkring 10.000 gange (at komme ind og ud to gange om dagen i 49 uger om året).

Hvilke sikkerhedsinstruktioner skal overholdes?

  • Vedligeholdelsesarbejde på køretøjets elektriske udstyr må kun udføres af uddannede specialister. Yderligere uddannelse af vedligeholdelsespersonalet kan være nødvendigt.
  • Forkert reparation af køretøjets kontakter kan medføre betydelige farer for reparatøren og brugeren. Derudover kan garantikrav udløbe under visse omstændigheder.
  • Med nogle komponenter strømmer meget høje strømme, som kan være farlige for mennesker. Derfor skal der træffes foranstaltninger til at beskytte mennesker mod virkningerne af farlige kropsstrømme.
  • Ved afprøvning af levende køretøjer skal der træffes særlige forholdsregler: f.eks. Etablering af specielle arbejdsområder, afstandsbeskyttelse, nødkommandoindretninger eller den optiske eller akustiske signalering af omskiftningsstatus.
  • Især skal afbryderhuset i motorkøretøjssektoren kun løsnes med et passende værktøj for ikke at beskadige fastgørelseselementerne og huset.
  • Producentens datablad kan downloades til køretøjsafbrydere. Disse er især relevante med hensyn til den aktuelle bæreevne og temperaturområdet på køretøjets anvendelsessted.
  • I tilfælde af funktionsfejl eller defekte afbrydere skal du straks afbryde strømmen og sikre dem mod yderligere brug.
  • Defekte kontakter må ikke bortskaffes sammen med husholdningsaffald; de hører hjemme i offentlige indsamlingssteder.
     

Hvordan kan jeg identificere fejl i bilkontakter?

  • Slid eller overbelastning kan resultere i en lysbue, når kontakten åbnes, hvilket fører til, at kontakterne i kontakten afbrændes stykke for stykke. Denne kontakterosion kan mærkes under visse omstændigheder gennem lugt og fører til øget kontaktmodstand hos kontakterne indtil deres fuldstændige svigt.
  • Slid på vippemekanismer, vippemekanismer eller låsemekanismer fører til en upålidelig holdning af skiftepositionerne. Hvis det ikke længere er muligt at tage eller holde kontakten, skal kontakten udskiftes.
  • I meget vibrerende tekniske miljøer, for eksempel i køretøjer eller maskiner med ubalance, der fungerer (jordkomprimator), kan fastgørelsen af kabler og stik løsnes, hvilket fører til svigt af de elektriske komponenter bag den respektive kontakt.
  • Især plasthåndtag på vippekontakter er udsat for risikoen for at bryde af, hvis de udsættes for overdreven mekanisk belastning.