Uppdatering kring coronaläget från vårt huvudkontor

Uppdatering kring coronaläget från vårt huvudkontor

18 Dage siden

Hirschau, maj 2020. Corona-opdatering fra vores hovedkvarter: Takket være digitaliseringen og omnichannel-løsningen har virksomheden, dens medarbejdere og forretningspartnere indtil videre klaret sig gennem krisen.

For omkring en måned siden gjorde Corona-virussen det nødvendigt at lukke virksomheder ned mange steder i Europa. Nu er det på tide, at handelsvirksomhederne drager en første foreløbig konklusion: "Beskyttelsen og sundheden for vores medarbejdere, kunder og forretningspartnere har altid været, og er stadig, vejledende for vores handlinger," udtaler Ralf Bühler, der er CSO B2B hos Conrad Elektronik. Det interne krisestyringsteam, der er trænet til forskellige krisesituationer og nødscenarier, mødtes allerede i midten af februar. Derfor havde Conrad Elektronik forholdsvis god tid til at iværksætte forebyggende foranstaltninger vedrørende håndteringen af COVID-19.

Den forebyggende tilgang gjorde det muligt at få 99,5% af Conrad-medarbejderne til at arbejde fra deres hjemmekontor inden for tre dage. "Som en teknologisk pioner inden for branchen indledte vi den digitale transformation af vores virksomhed meget tidligt i forløbet. Den nuværende og ret så usædvanlige situation understreger fordelen ved at gøre brug af digitale arbejdsmetoder, så man kan handle hurtigt når som helst og hvor som helst," uddyber Ralf Bühler.

På trods af lukningen af detailforretninger i Tyskland og medarbejdere, der arbejder hjemmefra, forsømmes den personlige kontakt på ingen måde hos Conrad Elektronik. Ralf Bühler udtaler i den forbindelse: ”Vi er overbeviste om, at en fremtidsorienteret platformsøkonomi består af såvel mennesker som maskiner: Hvad enten vores kunder skal kontakte vores kundeservice, salgs- eller forretningsrådgivere, kan de stole på, at der bliver tale om en personlig kontakt med erfarne tekniske eksperter, der stadig er tilgængelige hos Conrad. Vi er ekstremt stolte over, at vi er i stand til at opfylde vores kunders ønsker, selv i krisesituationer som denne."

Corona-krisen gjorde det igen klart: Platforme er fremtiden

I disse udfordrende tider holder omnichannel-udbyderen Conrad Elektronik sin webshop på rette spor: Webshoppen kører uden problemer og er tilgængelig 24/7. Proaktive handlinger samt åbenhed over for leverandørerne har bevist sit værd med hensyn til høj leveringskapacitet og en pålidelig forsyningskæde. Ralf Bühler uddyber: "Vores indkøbsafdeling arbejdede allerede med vores internationale netværk af leverandører på et tidligt tidspunkt, så vi kunne sikre, at de forskellige varer var tilgængelige for vores kunder, og at varebeholdningerne blev øget i overensstemmelse hermed."

Conrad-ånden: En fair behandling af medarbejderne

Ralf Bühler beskriver her processen i detaljer: "En smidig drift sikres først og fremmest af logistikpersonalet, der i øjeblikket har hænderne fulde og gør et flot stykke arbejde." På et tidligt tidspunkt iværksatte Conrad Logistic Center de højest mulige hygiejne- og sikkerhedsstandarder. Derudover har alle medarbejdere, der arbejder inden for logistik, modtaget en bonus for månederne marts og april i form af et tillæg svarende til deres personlige arbejdsdage på stedet. Dette tillæg er skattefrit og udbetales sammen med lønnen i den følgende måned. Holdånden, der har defineret det familieejede Conrad gennem årtier, er nu ekstra tydelig: Praktikanterne støtter deres kolleger inden for logistik og er klar til at arbejde på lørdage for at sikre, at kundernes ordrer leveres hurtigt og til tiden. Selv i disse udfordrende tider.

Conrad Elektronik har endvidere ledt efter løsninger og understøttende foranstaltninger til butiksmedarbejderne: "For nogle af de kolleger, der arbejdede i Wernberg, Nürnberg og Regensburg, kunne vi finde en kortvarig løsning ved at flytte deres arbejde til det nærliggende logistikcenter. Vi var dog nødsaget til at lade størstedelen af butiksmedarbejderne, med undtagelse af et kerneteam og erhvervskunderådgivere, være omfattet af den statsstøttede ordning Kurzarbeit," forklarer Ralf Bühler. Eftersom virksomheden gerne vil støtte medarbejderne i detailforretningerne aktivt, blev Conrads managementteam og arbejdsrådet enige om at øge arbejdsgodtgørelsen for Kurzarbeit til 80%. Derudover er der nedsat en nødhjælpsfond for de medarbejdere, der får økonomiske problemer som følge af denne ordning

Solidaritet og fairness over for forretningspartnere

"Et fair og tillidsfuldt forhold til vores partnere er en del af Conrads DNA som værende en traditionel familieejet virksomhed, og dette ses med al tydelighed i disse vanskelige tider," fortæller Ralf Bühler, der understreger Conrads holdning. Conrad Management overvejede derfor ikke at nedsætte huslejen til de største lokationer uden først at have indgået en forudgående aftale. "Selv i krisen består vores forretningsadfærd af fair og transparente diskussioner med vores forretningspartnere, så vi sammen finder fælles løsninger til at håndtere situationen på en måde, der fungerer for begge parter," fortsætter Ralf Bühler. Det samme gælder producenter og leverandører: "Lige fra begyndelsen har vi opretholdt alle ordrer, accepteret varer som aftalt og betalt for dem i overensstemmelse med den aftalte ordning. På et tidspunkt, hvor den stationære handel næsten helt forsvinder, sikrer Conrad gode salgsmuligheder for leverandører gennem sine attraktive online kanaler.

Specielt i tider som disse er det vigtigt at holde sammen og være stærke sammen. Sådan identificerer du fair partnere, og det er nøjagtigt, hvad der er behov for netop nu.