Opvarm din bil i forvejen og tø dine ruder op med en kabinevarmer

Opvarm din bil i forvejen og tø dine ruder op med en kabinevarmer

23 okt. 2018

Opvarm din bil i forvejen og tø dine ruder op med en kabinevarmer

Vi kender alle til den danske vinter. Hvis den kommer pludseligt er vi aldrig rigtigt forberedte på den. Lukkede veje, stillestående toge og lyden af folk, der skraber bilruder om morgenen. At skrabe og/eller tø bilruder op er noget af det mest anstrengende om vinteren. Men nu kan det være et overstået kapitel takket være lidt innovation. Vi tilbyder en god løsning for alle, som hader vintervejret; en universel kabinevarmer!

> Se vores udvalg af universelle kabinevarmere

Indhold

  1. Hvad er en kabinevarmer?
  2. Installation og anvendelse af en kabinevarmer
  3. 12V varmeblæser
  4. Motorvarmer

Hvad er en kabinevarmer?

En kabinevarmer er, som navnet måske afslører, en opvarmer til bilens kabine. Med en kabinevarmer kan du varme bilen op i forvejen og tø dine ruder op, så du kan køre med det samme, selvom der har været frost på ruderne. Du kan tilslutte en kabinevarmer til 230V. Du forbruger altså ingen brændsel, og enheden kommer ikke til at aflade dit bilbatteri. En anden fordel er, at du ikke behøver at stå ekstra tidligt op om morgenen. Du kobler stikket til, og kabinevarmeren gør resten af arbejdet. De fleste luksuriøse kabinevarmere har endda en timerfunktion eller fjernbetjening.

Du kan betragte det som en ekstra luksuriøs detalje og komfort, som du typisk kan forvente af bilmærker som BMW, Audi eller Mercedes. Disse biler er som regel allerede udstyret med en kabinevarmer som standardudstyr. Du kan derfor unde dig selv lidt ekstra luksus med en universel kabinevarmer. Uanset om det gælder en tidløs Golf eller en klassisk Trabant!

> Se vores udvalg af universelle kabinevarmere

Installation og anvendelse af en kabinevarmer

En kabinevarmer kan være klar til brug inden for 1 minut. Det er nemlig en Plug and Play-enhed. Placér varmeren et sted i bilen, sæt den til, og den tændes. Den eneste ulempe er, at du skal bruge en separat forlængerledning.

For at tilslutte kabinevarmeren til forlængerledningen skal du trække ledningen gennem ruden eller døren (hvis der er plads til det). En bedre løsning er at opgradere din bil med et forbindelsessæt. Med sådan et sæt kan du udruste din bil med en kontakt til f.eks. din kabinevarmer.

Princippet er enkelt; du skjuler stikkontakten i nærheden af din kabinevarmer, og tilslutningskablet kan du skjule under bilens karosseri. Derefter trækker du tilslutningskablet gennem et hul i bilen – eksempelvis under kofangeren. Med det medfølgende strømkabel sikrer du, at tilslutningskablet og dermed kabinevarmeren får strøm. Når du alligevel er i gang, kan du lige så godt være smart og skjule kabinevarmeren. Du kan nemt skjule den på siden af midterkonsollen. Ofte kan du fjerne måtten fra midterkonsollen fortil, så du skjuler diverse kabler.

> Se vores udvalg af universelle kabinevarmere

12V varmeblæser

Begrebet kabinevarmer kan skabe en smule forvirring. Det er let at sammenligne den med en varmeblæser. Disse varmeblæsere tilslutter du til 12V-stikkontakten, og de anvender bilens strøm. Hvis motoren ikke er i gang, aflades dit bilbatteri på ingen tid. Hvis motoren er i gang, forbruger den ekstra brændstof. Det er en god og omkostningseffektiv løsning til at varme din bil op, mens du skraber ruderne, men at sammenligne den med en kabinevarmer kan man ikke helt.

> Se vores udvalg af 12V-løsninger

Motorvarmer

Det er ikke kun mennesker og dyr, der lider i det kolde vejr, bilen lider såmænd også. Væsker som olie og kølervæske bliver tykkere, og motoren har flere udfordringer med at starte. Med en motorvarmer forbereder du motoren, og du får gavn af den direkte varme i bilen. Varmen i bilen kommer fra motoren, nærmere betegnet kølervæsken. Med en motorvarmer kan du på forhånd opvarme denne væske. Du tilslutter den til kølevæskesystemet. Placér den mellem kølervæskens rør, og så kommer den varme kølervæske til at cirkulere gennem motoren. Olien varmes også op, og varmluft blæses umiddelbart ud gennem bilens vendbare blæserblade.

Præcis som med en kabinevarmer tilsluttes den til 230V. Motorvarmeren forbruger ingen brændstof eller batterikapacitet. Motorvarmeren har endda en termostat, som du kan styre automatisk. Perfekt til de uforudsigelige danske vintre!