Købes oftest

    Meest gekocht

    Bedst bedømte produkter

    Best beoordeelde producten

    Rådgiver

    Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.

    Ting, der er værd at vide om Spur N

     

    • Eksklusive produkter N gauge

    • Hvad skal du passe på, når du bygger et N-gauge-system?

    • Hvilket tilbehør er der til N gauge?

    • Det er let at komme i gang - den rigtige sporbredde findes hurtigt

    • Beskrivelse af udstyr til rullende materiel

    • Ofte stillede spørgsmål: De mest almindelige spørgsmål om N-gauge-systemer

    • Historie kommer til live her - en oversigt over epokerne

     

    Eksklusive produkter N gauge

    Her finder du altid de aktuelle eksklusive produkter til dit N gauge-system til udvidelse, udveksling eller indsamling - så individuel som du er!

    Til de eksklusive produkter N-måler

    Hvad skal du passe på, når du bygger et N-gauge-system?

    Spor N
    • Planteplacering
    • Form for layout
    • Planlægning af sporlayoutet
    • Planteets tema og epoke
    • Valg af landskab
    • farveforløb
    • Kurver og serpentiner

    Hvilket tilbehør er der til N gauge?

    Køretøjer & FigurerConrad online shop tilbyder malede og umalerede figurer. For køretøjer kan du vælge mellem biler, lastbiler, busser og erhvervskøretøjer. En komplet infrastruktur kan designes med adskillige tilbehør til vejbyggeri såsom gader, brosten, parkeringspladser og belysningssystemer.
    BygningskonstruktionCentret i en modelbygningsfacilitet er selvfølgelig togstationen og andre togbygninger. Derudover er der adskillige by- og landsbybygninger samt industrielle og kommercielle bygninger i butikken. Hegn, murværk og tilbehør til dekorationer sikrer et realistisk display.
    SkinnelægningSporene danner livslinjerne i en modeljernbanelayout. Vigtige producenter som Fleischman, KATO eller Minitrix er tilgængelige. 
    LyssignalerMed vores tilbud kan komplette lyssignalsystemer let implementeres. Der findes forskellige signalsæt, lampesæt og individuelle lamper.
    VogneDu finder også kendte producenter af jernbanevogne: person- og godsvogne fra Fleischmann, Arnold, Minitrix og KATO. 
    Tog og lokomotiverTog og lokomotiver bringer jeres jernbanelayout op til liv. 
    Modeljernbane

    Det er let at komme i gang - den rigtige sporbredde findes hurtigt

    Den rigtige måler– schnell gefunden
    Vores størrelsestabel med tilhørende detaljerede beskrivelser tjener som grundlag for din beslutning. Bare find ud af, hvad der passer bedst til dig. Og uanset hvilket spor du følger eller hvilke signaler du sender, er vi glade for at hjælpe og rådgive dig!

    Størrelse IIm - den store udendørs attraktion
    Måleren IIm er en kopi af den smalle måler (måler) i en skala fra 1: 22,5. Det omtales ofte som G-måler, der stammer fra anvendelsesområdet, haven.

    Størrelse H0 - klassikeren til det krævende
    Detaljeringsniveauet og køreegenskaberne på denne 1:87-skala i en skala kan ikke længere overskrides. Mens de fleste producenter er afhængige af to-jerns jævnstrømssystemet, har firmaet Märklin været den eneste store serieproducent, der har tilbudt det beviste mellemledende vekselstrømssystem i mange år.

    Størrelse TT - den traditionelle "mellembane"
    Sporet TT (1: 120) kommer fra "Table Top" og er udviklet i mange år i løbet af delingen af Tyskland kun i øst. I de senere år har TT-skalaen igen etableret sig som en central jernbane - fra centrum af Tyskland.

    Størrelse N - i det mindste rum
    Med størrelse N (1: 160) kan du designe store systemer med et lille fodaftryk. Sammenlignet med H0 kræves kun en fjerdedel af området.

    Størrelse Z - den lille fascination
    Det mindste seriemodeltog i verden i skala 1: 220 blev introduceret af Märklin i 1972 og har været det ultimative højdepunkt lige siden.

    Størrelse (nominelle størrelser)Skala (i mm)Model / sporbredde (i mm)Prototype / sporbredde (i mm) 
    LLM1: 22,5451000 
    1.32 45 1435 
    1:45 ** 32 1435 
    0m 01:45 22,5 1000 
    00 * 1:76 19 1435 
    EM; 1:76 18 1435 
    00 1:76 16,5 1435 
    H0; 1:87 16,5 1435 
    H0m 1:87 12 1000 
    H0n31:87 10,5 915 
    H0e 1:87 780 
    H0n21:87 610 
    TT1: 120 12 1435 
    N1: 160 1435 
    Z1: 220 6,5 1435 

    * I henhold til standarderne i USA, ** USA 1:48, Frankrig også 1: 43,5.

    Lægger du særlig vægt på en epok-passende scenestruktur? Alle varer i vores katalog er markeret med symboler, der fortæller dig med et øjeblik det respektive udstyr, måler og æra. Vores praktiske vejledning hjælper dig med at finde dig hurtigt rundt.

    Beskrivelse af udstyr til rullende materiel

    Blot et topsignal foran

    Blot et topsignal, ændres med kørselsretningen

    Dobbelt forlygter foran

    Dobbelt forlygter foran og bag

    Dobbelt forlygter, ændres med kørselsretningen

    Tre forlygter foran

    Triple forlygter foran og bag

    Triple forlygter, ændres med kørselsretningen

    En rød baglygte

    To røde markeringslamper

    Triple forlygter og to røde markeringslys skifter med kørselsretningen

    Dobbelt forlygter og to røde markeringslys skifter med kørselsretningen

    Triple forlygter og et hvidt markeringslys skifter med kørselsretningen

    Kort koblingslink

    Skift DC-hjulssæt

    Skift vekselstrømshjulssæt

    DC lokomotiv

    AC lokomotiv

    Med indbygget indvendig belysning

    Forberedt til indvendig belysning.

    Med indbygget interiør

    Skiftes til køreledning

    Lokomotivets chassis lavet af metal

    Lokomotivets chassis og struktur er hovedsageligt lavet af metal

    Chassis til bilen lavet af metal

    Bilens chassis og karosseri er hovedsageligt lavet af metal

    Digital grænseflade

    Digital lokomotiv

    Med indbygget lydelektronik

    Billedet viser et eksempel- eller modelfoto

     

    Beskrivelse af sporopgaven, også rullende
    materiale 

    For spor eller størrelse Z (skala 1: 220)

    For spor eller størrelse N (skala 1: 160)

    For spor eller størrelse TT (skala 1: 120)

    For spor eller størrelse H0E (skala 1:87)

    For spor eller størrelse H0m (skala 1:87)

    For spor eller størrelse H0 (skala 1:87)

    For spor eller størrelse 1 (skala 1:32)

    For spor IIm (LGB, skala 1: 22.5) (mundtligt: havebane)

    For IIm

    Beskrivelse af epokens egnethed af køretøjer, lys, bygninger, udstyrsudstyr og rullende materiel

    Kan bruges fra epoke I

    Kan bruges fra æra II

    Kan bruges fra Era III

    Kan bruges fra epoke IV

    Kan bruges fra epoke V

    Kan bruges fra epok VI

    Ofte stillede spørgsmål: De mest almindelige spørgsmål om N-gauge-systemer

    Hvordan ser en fornuftig ruteplanlægning ud?
    En almindelig begynders fejl i modeljernfremstilling er at pakke den tilgængelige overflade med spor og kontakter. Spor er ikke bare der, de er en nyttig måde at forbinde steder på. Opstillingen af en modeljernbane skal også være lige så nyttig. Mange internetprogrammer i dag hjælper med sporplanlægning.

    Hvordan undgår jeg tekniske fejl, når jeg bygger modeljernbaner?
    Meget enkel: prøv det! Bygning af bygninger, æglægning, ballast, produktion af landskabsdele eller ledninger - alt dette kræver erfaring og dygtighed. Det er derfor nødvendigt at prøve teknikkerne på små dele, før du kan bygge en komplet del af jernbanen.

    Hvad hvis jeg mister tålmodigheden midt i projektet?
    Du skal være i stand til at bevare din entusiasme i lang tid det tager at bygge en modeljernbane. Derfor skal du sørge for, at de elskede tog kan køre så hurtigt som muligt, små dele af landskabet er afsluttet, og du kan allerede nyde detaljerne i disse hjørner. 

     

    Historie kommer til live her - en oversigt over epokerne

    For de fleste modeljernbaner er opmærksomhed på detaljer den største attraktion af deres hobby. Dette er den eneste måde at skabe modeljernbaneverver, der bringer et rigtigt stykke historie til live. På denne side finder du jernbanens historie i Tyskland, opdelt i seks epoker - fra den regionale private jernbane- og statsbanegang i det 19. århundrede til grænseoverskridende fusion af moderne europæiske jernbaneselskaber. Perioderne er markeret med romertal i henhold til NEM 800 (= standard for europæiske jernbanemodeller). Væsentlige ændringer i udseendet i en epoke er yderligere opdelt i såkaldte "perioder" og angivet med små bogstaver (f.eks. "Epok IV b").

    Epok I / 1835 til 1920

    I løbet af statens jernbaner blev der skabt adskillige statslige og private jernbaner, nogle med omfattende rutenetværk og senere de første statsbaner. Tidsperioden er kendetegnet ved en række køretøjstyper, farver og bogstaver. Derudover blev der introduceret økonomisk varm dampteknologi og trykluftsbremser.

    Epok II / 1920 til 1949

    Denne periode var præget af overgangen mellem staten / statens jernbaner til det tyske stats jernbaneselskab (DRG). Der blev introduceret ensartede ærmepuffere og personbiler. Mangfoldigheden af køretøjer blev reduceret med standarddesign. I slutningen af æraen var der Anden verdenskrig med dens forskellige specialkøretøjer til militære formål.

    Epok III / 1949 til 1970

    Denne periode repræsenterer den uafhængige udvikling af to jernbanevirksomheder i de tyske stater. Den unge Deutsche Bundesbahn (DB) voksede hurtigt - på samme tid blev betegnelsen Deutsche Reichsbahn (DR) bevaret for DDR-jernbaneselskabet. Hos DB måtte damplokomotiver i stigende grad give plads til mere effektive diesel- og elektriske lokomotiver. DR konverterede damplokomotiver til kulstøvfyring og anskaffede nye diesellokomotiver og dobbeltdækkerbiler i serie.

    Epok IV / 1970 til 1990

    Efter at omstillingen til diesel- eller elektrisk drev i vid udstrækning var afsluttet markerede denne epoke begyndelsen på en europæisk, computerkompatibel UIC-mærkning af alle køretøjer. Denne proces trækkede over flere år, så en sammenstilling af gamle og nye etiketter kunne ses i denne periode. Derudover blev InterCity-forbindelserne i almindelig trafik og nye tariffer som "Pink Times Travel" indført. I DR blev damplokomotiver kun lejlighedsvis brugt på standardsporet.

    Epok V / 1990 til 2006

    I årene efter efteråret 1989 blev Deutsche Reichs- und Bundesbahn gradvist fusioneret til dannelse af Deutsche Bahn AG. Derfor kunne sammenlægningen af forskellige farver og logovarianter også observeres i denne æra. Den hurtige forbindelse til ICE blev introduceret på nye ruter og nye farvekoncepter. Fra nu af er disse ikke længere baseret på designet, men på anvendelsesområdet og signaliserer "moderne tid" for moderne jernbaner. I næsten alle europæiske lande begyndte folk at tænke på grundlæggende omstruktureringer, såsom vippeteknologitog.

    Epok VI / 2006 indtil i dag

     

    Den moderne tid er især kendetegnet ved liberaliseringen af jernbanetransport i Europa og grænseoverskridende konvergens af højhastighedsruter til persontransport. Jernbanekøretøjer skal overholde europæiske jernbanestandarder til international brug. Selvom der ikke er nogen ensartet designede farvekoncepter og identifikationsadresser, bør et nyt 12-cifret UIC-nummereringsskema gøre det muligt at tildele køretøjerne klart.