bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Rådgiver

Teksten forneden er maskineoversat fra den tyske originaltekst.

I motorkøretøjer er der batteriet og generatoren som elektriske strømkilder, og på den anden side er der masser af elektriske energiforbrugere i form af lamper, elektriske og elektroniske systemer, der er forbundet via individuelle kredsløb. Overbelastning eller kortslutning kan føre til følsomme og farlige funktionsfejl i andre systemer i køretøjet eller endda forårsage brand. For at forhindre dette er sikringer indbygget i motorkøretøjets kredsløb.

Interessante fakta om køretøjssikringer

  • Hvilke typer bilsikringer er der, og hvordan fungerer de?

  • Hvilke praktiske versioner af køretøjssikringer findes der, og hvordan specificeres de?

  • Dimensioner og nominelle strømme på de automatiske klemmesikringer

  • Identifikationsfarver på de automatiske klemmesikringer

Hvilke typer bilsikringer er der, og hvordan fungerer de?

Sikring

Bilsikringer i torpedoform var almindelige indtil begyndelsen af 1980'erne.

Som i andre områder inden for elektroteknik er elektriske kredsløb i motorkøretøjer beskyttet mod overbelastning på grund af for høje strømme ved at afbryde strømmen. I det enkleste tilfælde gøres dette ved hjælp af en sikring, der består af et sikringsforbindelse. Dette er et lille stykke metallisk leder med en defineret, lav modstand. Hvis strømmen strømmer igennem den, bliver den varm. Metallet og dets mekaniske dimensioner vælges på en sådan måde, at hvis en defineret strømværdi overskrides i længere tid, smelter den igennem og dermed afbryder kredsløbet. Den anden mulighed er termisk udløste kontakter. Her opvarmes et bimetal af strømmen, der strømmer gennem det. Hvis dette overstiger en specificeret værdi, bøjes den, og strømmen afbrydes mekanisk af kontakten. Denne type sikkerhed kaldes også en “automat”. I modsætning til smeltbare forbindelser, der er ubrugelige efter udløsning og skal udskiftes, kan maskiner tændes igen, efter at de er kølet ned, og årsagen til overbelastningen er elimineret.

Hvilke praktiske versioner af køretøjssikringer findes der, og hvordan specificeres de?

Fordi elektriske funktionelle enheder i konventionelle motorkøretøjer (undtagen e-biler!) Kun drives ved lave spændinger under 50 volt, typisk 12 V eller 24 V, kan de holdes ret små. På grund af den lave spænding kan strømmen, der skal beskyttes, imidlertid være betydeligt højere end i husinstallationen.

Indtil 1980'erne blev smeltbare skær i den såkaldte "torpedoform" brugt i ældre motorkøretøjer. Her på en lille isolerende krop, der tilspidses til et punkt på begge sider, er der en metalstrimmel, der repræsenterer det faktiske sikringsforbindelse. I enderne er kontaktfladerne, som sikringen i sikringsholderen er forbundet med kredsløbet med.

Moderne biler er udstyret med flade stik sikringer, der er standardiseret i henhold til ISO 8820-3. Her er den metalliske leder af sikringsforbindelsen forbundet til to flade stik og indbygget i et fladt plastikhus. Bladesikringer fås i forskellige størrelser: Mini, Standard og Maxi. Disse adskiller sig med hensyn til dimensioner og valg af de respektive nominelle strømme.

Standard sikringer med fladt stik

Standard sikringer med fladt stik er almindelige i nutidens motorkøretøjer.

Dimensioner og nominelle strømme på de automatiske klemmesikringer

TypeMål L x B x HNominel strøm A
Mini plug-in sikring (FK1)10.9×3.6×16,3 mm³2; 3; 4; 5; 7,5; 10; 15; 20; 25; 30.
Standard plug-in sikring (FK2)19.1×5.1×18,5 mm³1; 2; 3; 4; 5; 7,5; 10; 15; 20; 25; 30; 35; 40
Maxi plug-in sikring (FK3)29.2×8.5×34,3 mm³20; 25; 30; 35; 40; 50; 60; 70; 80; 100

Sikringsholderne er placeret i bilen, for eksempel under instrumentbrættet på svært tilgængelige og synlige steder. Fordi plug-in sikringerne har de samme dimensioner for forskellige nominelle strømme, kan sikringer med forkerte værdier utilsigtet bruges. For at undgå sammenblandinger er plasthusene farvet med en farve tildelt hver nominel strøm.

Identifikationsfarver på de automatiske klemmesikringer

Sort

Sort

1 amp

 

Grå

Grå

2 ampere

 

Lilla

Lilla

3 ampere

 

Rosa

Rosa

4 ampere

 

Lysebrun

Lysebrun

5 ampere

 

Brun

Brun

7,5 ampere

 

Rød

Rød

10 ampere

 

Blå

Blå

15 ampere

 

Gul

Gul

20 ampere

 

Mat

Mat

25 ampere

 

Grøn

Grøn

30 ampere

 

Blågrøn

Blågrøn

35 ampere

 

Orange

Orange

40 ampere

 

Rød

Rød

50 ampere

 

Blå

Blå

60 ampere

 

Lysebrun

Lysebrun

70 ampere

 

Klar

Klar

80 ampere

 

Lilla

Lilla

100 ampere

 
 
 

Automatiske sikringer fås i dimensionerne på mini og standard flade sikringer. På grund af den mere komplekse koblingsmekanik er maskinerne lidt højere end de tilsvarende smeltbare led.

Hvad skal du passe på, når du vælger og bruger bilsikringer i bilen?

For at sikringer effektivt kan beskytte de elektriske systemer i et køretøj mod overbelastning og beskadigelse, kan kun de typer, der er angivet i betjeningsvejledningen til køretøjet med de samme nominelle strømværdier, bruges som udskiftning. Før du gør dette, skal årsagen, der udløste sikringen, bestemmes og elimineres. Det kan være B. Kortslutning forårsaget af flossede kabler eller defekte forbrugere. Hvis sikringer udløses gentagne gange, fjernes fejlen ikke. Brug af sikringer med højere nominelle strømme er ikke en tilladt løsning i et sådant tilfælde, fordi det kan forårsage større følgeskader, hvilket under visse omstændigheder også kan medføre tab af garantikrav.

Ældre bilsikringer, især torpedotyper, har tendens til at korrodere på deres kontaktflader. På grund af de lave spændinger og høje strømme på samme tid kan der være betydelige spændingsfald her. I tilfælde af fejl i køretøjets elektriske og elektroniske udstyr bør sikringernes kontakter derfor også kontrolleres. Hvis der ses korrosion her, skal den udskiftes.

Udskiftning af flade sikringer er ofte ikke så let, fordi de er anbragt tæt sammen i sikringsbokse. Sikringerne kan næppe gribes sikkert fast med fingrene. For at gøre tingene lettere er der praktiske sikringsudsugere, hvorved sikringerne let kan gribes og trækkes ud.

Sikringsudtrækker

Sikringsaftrækkeren gør det lettere at skifte flade sikringer.

Et stort antal sikringer med forskellige nominelle strømme er installeret i en bil. For at være forberedt på alle mulige hændelser tilrådes det at have en række sikringer ved hånden. Til dette formål findes passende sæt i sortimentkasser til de vigtigste typer, så en passende sikring altid er ved hånden i tilfælde af en fejl.

Til bilsikringerne