bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Rådgiver

Teksten forneden er maskineoversat fra den tyske originaltekst.

Interessante fakta om RC elektriske onroad-biler

  • Hvad adskiller en on-road elektrisk modelbil?

  • Hvilken model er velegnet til begyndere?

  • Hvad er forskellen mellem RtR, ARR og kit bilmodeller?

  • Kan nogen bygge et on-road modelbilsæt?

  • Hvordan kan jeg gøre min bilmodel hurtigere?

  • Hvad er en drivbil?

  • Fra seriekøretøj til et individuelt stykke creme

  • Ofte stillede spørgsmål om emnet elektriske modelbiler på vej

Hvad adskiller en on-road elektrisk modelbil?

Ferrari

Hvad de fleste onroad-modelbilchauffører elsker ved deres modeller, er sandsynligvis det faktum, at deres køretøjer er nedskalerede versioner af store og meget efterspurgte modeller. Fra ædle luksusbiler til hurtige rally-runabouts til slanke racerbiler, alt er repræsenteret i bilmodelsektoren, og meget er muligt.

Men det elegante udseende af en elegant modelbil på vej er kun halvdelen af kampen. Køretøjerne skal også bevæge sig som de store rollemodeller. I almindeligt sprog betyder det, at accelerationsværdierne og kørselsadfærden skal være lige så imponerende som med de delvist uvurderlige originaler. Og enhver, der nogensinde har deltaget i et on-road modelbil løb ved, at de tunede racere kan overgå mange store sportsvogne med hensyn til acceleration og svinghastighed.

Et andet plus: På grund af det stille elektriske drev kan du køre din elektriske bilmodel på en hvilken som helst trafikdæmpet boliggade eller på supermarkedets parkeringsplads i weekenden uden støjrelaterede problemer med beboerne.

Hvilken model er velegnet til begyndere?

RTR modelbil

Et komplet sæt er bedst for begyndere i modelbilsektoren. Disse sæt indeholder alle de væsentlige komponenter, der kræves for at betjene en model. Disse køretøjer annonceres ofte ofte med forkortelsen RtR (Ready to Run = ready to drive), men du bør se nærmere på leveringsomfanget. Grundlæggende inkluderer RtR-bilmodeller altid det fuldt monterede køretøj inklusive indbyggede fjernbetjeningskomponenter og fjernbetjeningssenderen.

Det krævede drevbatteri, en drevbatterioplader og senderens batterier er muligvis ikke inkluderet i leveringsomfanget. Køretøjssæt, der virkelig indeholder alt, vises undertiden også med 100% RtR.

For at være retfærdig må man dog sige, at de medfølgende drevbatterier og opladere er mere i den lavere priskategori. Ved første øjekast spiller det en ret underordnet rolle, for med disse sæt vil producenterne ikke kun muliggøre køresjov, men også lommepengevenlig adgang til hobbyen.

De, der vælger en RtR-model, kan på den anden side bruge højtydende drevbatterier og en passende hurtigoplader lige fra starten.

 

Hvad er forskellen mellem RtR, ARR og kit bilmodeller?

Karosseri

Ud over de allerede nævnte RtR-bilmodeller er der også ARR-modellerne (næsten klar til at køre). Udtrykket modelbil passer ikke helt her, fordi et ARR-køretøj primært er et chassis. Så en bilramme uden karosseri.

Disse køretøjer er mere velegnede til avancerede bilmodelatleter, der allerede har et fjernstyringssystem og har specifikke ideer om, hvilken elmotor, controller og batteri de vil udstyre den nye model med.

Derudover har du frihed til at vælge kroppen og kan falde tilbage på et omfattende sortiment. Bredden på chassiset og akselafstanden vælges, så næsten alle kroppe kan monteres på en skala fra 1:10.

Og hvis du vælger en umalet krop, er alle muligheder åbne for dig med hensyn til malingens farve og design.

Til ARR-bilmodellerne

Med en kit-model kommer byggesjov inden køresjov. Med en kit-model er køretøjet bygget stykke for stykke, begyndende med differensens indre funktion.

Dette har den store fordel, at du forstår teknologien i din model i ordets rette forstand og ved, hvad du skal gøre, hvis noget ikke fungerer korrekt. Afhængig af producent og køretøjstype er forskellige komponenter, såsom motor eller hastighedsregulator, allerede inkluderet i sættene, hvorfor du nøje skal undersøge leveringsomfanget, inden du træffer en købsbeslutning.

 

Kan nogen bygge et on-road modelbilsæt?

Modelbil

Generelt ja! Forudsat at du har lidt manuel fingerfærdighed og tager den nødvendige tid til at se nøje eller meget nøje på bygningsvejledningen. For ikke alt, der passer sammen ved første øjekast, hører virkelig sammen ved andet øjekast. Hvis du tager dette til dig, har du ikke store problemer med at samle et modelbilsæt.

Men at male kroppen er også let for en begynder at gøre. Fordi de gennemsigtige kroppe simpelthen males indefra.
Efter at det udskårne hus er blevet renset på indersiden og forsynet med vinduesmærkaterne, er det mistet flere gange på indersiden med Lexan-malingsspray. Når dette er gjort, kan du sprøjte lidt hvid maling, så den faktiske køretøjsfarve senere kommer bedre frem gennem den hvide baggrund. Efter aftrækning af vinduesmærkaten er der en lille farvetone på indersiden af vinduerne og et perfekt malearbejde klar.

Efter fjernelse af den ydre beskyttelsesfilm skinner kroppen i fuld glans, og de medfølgende klistermærker kan nu skæres ud og fastgøres på ydersiden af kroppen.

 

Hvordan kan jeg gøre min elektriske bilmodel hurtigere?

Dette spørgsmål opstår senest, når du har produktionsmodellen helt under kontrol, og ønsket om mere kraft og hastighed opstår. For en meningsfuld indstilling skal du fortsætte trin for trin:

Kugleleje

Kugleleje installation

Inden der kan foretages større indstillingsforanstaltninger, er det nødvendigt at udskifte alle plastlejer, der kan være til stede, med glidende kuglelejer. Bortset fra køretøjets reducerede rullende friktion er kuglelejer meget mere elastiske, hvilket er meget gavnligt for yderligere justeringsforanstaltninger og en højere ydelse.  

Selvom indsatsen er ret stor, da modellen muligvis skal demonteres fuldstændigt, er det bestemt en anstrengelse værd.

 
Brushless-motor

Motorskift

Det største skridt mod større hastighed kan opnås ved at skifte motor. Især hvis en simpel kollektormotor med to tilslutningskabler blev brugt som standard i modellen. Med denne type motor transmitteres strømmen til ankeret via to kulbørster.

I stedet for denne børstede motor kan en børsteløs (børsteløs) trefasemotor bruges. Denne motor kræver dog også en speciel børsteløs hastighedsregulator, der er forbundet til motoren via tre kabler.
 

 

Udskiftning af batteri

Naturligvis kræver et sådant højtydende drev også en tilstrækkelig strømkilde med lav intern modstand. Derfor bør NiMH-batterier, der kan bruges, udskiftes med LiPo-batterier af høj kvalitet.

Forsigtighed er påkrævet ved den første testkørsel. Fordi gearreduktionen under visse omstændigheder ikke længere passer til det nye drivlinje (motor, controller og batteri). Derfor har vi vores praktiske tip til dig.

 

Vores praktiske tip:

Afhængig af hastighedsområdet for den anvendte motor kan det være nødvendigt at udskifte motorhjulet med en kopi med et mindre antal tænder. Fordi et tandhjul, der fungerede perfekt til standardmotoren, kan være alt for stort til en højhastigheds racermotor. Indstillingsmotoren har derefter ingen chance for at nå sit nominelle hastighedsområde og trækker for meget strøm. Som et resultat bliver motoren, controlleren og batteriet virkelig varme, og modellen når ikke en rimelig hastighed.

Støddæmper

Finjustering:

De bedste justeringsforanstaltninger fungerer ikke, hvis kabinettet er helt forkert justeret. Fordi chassiset ud over gearkasseindstillingen, hvor modellen kan indstilles til tophastighed eller optimal acceleration, tilbyder mange andre muligheder for at optimere kørselsadfærden og dermed gøre modellen hurtigere.

Dette inkluderer forskellige affjedringsindstillinger og individuelle støddæmperindstillinger. Da finjustering er meget kompleks, bør du få værdifulde tips fra professionelle til væddeløb. Det er vigtigt kun at ændre en værdi ad gangen og derefter kontrollere effekten på køreadfærd. Man skal dog være i stand til at flytte modellen i overensstemmelse hermed for at fortolke ændringerne korrekt. Men den tidskrævende finjustering er også en del af at køre en elektrisk on-road modelbil.

 

Hvad er en drivbil?

Drifters

Hvad kan gøre de hurtige fyre desperate med deres endnu hurtigere modelbiler sætter et smil på drifterne. Vi taler om overstyring eller bryde ud af bagakslen i kurven. Hvis du vil prøve det med din modelbil, er du bare nødt til at udskifte hjulene med de bløde gummidæk til stenhårde plastdrevhjul.

I modsætning til gummidækkene, der formodes at give maksimal greb, gør drivhjul det nøjagtige modsatte. Selv med lille kraftoverførsel skal hjulene miste grebet og dermed producere en køreegenskab som på sort is, selv på beton eller tjære. Færdighed i håndtering af gashåndtaget og styring er derefter påkrævet for at styre modellen, der driver sidelæns omkring en kurve eller omkring en pylon.

Energiforbruget ved drift er ret lavt, hvorfor det fungerer vidunderligt med en børstet motor. Et kraftigt børsteløst drev er absolut ikke nødvendigt til drift.

Der er såkaldte drivchassis til specialister i dette område. Det specielle ved dette chassis er de stive bagaksler, som differentialen er låst på. Således drejer de indvendige og udvendige hjul med samme hastighed, hvilket betyder, at modellen går meget hurtigt i driftstilstand. Derudover understøtter forhjul, der drejer ekstremt langt, selv de største drivvinkler.

 

Fra seriekøretøj til et individuelt stykke creme

Underbelysning

Det fantastiske ved onroad-modelbiler er den brede vifte af tilbehør og de individuelle designmuligheder. Hver ejer af en bilmodel på en skala fra 1:10 er sikker på at finde sin foretrukne krop, som han enten kan blive perfekt malet eller umalet til individuelt design.

Med de rigtige dæk på elegante aluminiumsfælge og subtil underbelysning bliver modellen en absolut showbil på hver udstilling. Når den onde brølende lyd fra en legendarisk V8-motor også kan høres fra lydmodulet under motorhjelmen, er modellen perfekt iscenesat som et samlet kunstværk.

 

Ofte stillede spørgsmål om emnet elektriske modelbiler på vej

Kan jeg bruge et 2S LiPo-batteri i stedet for et NiMH-batteri?

Dybest set ja, fordi et LiPo-batteri med 7,4 V kun har en lidt højere spænding end et NiMH-batteri med 7,2 V. Et LiPo-batteri må dog ikke aflades dybt. Af denne grund skal hastighedsregulatoren være egnet til LiPo-batterier og slukke for motoren i god tid. Opladeren skal også være designet til LiPo-batterier og have en balancerforbindelse.
 

Er det vanskeligt at konvertere fra en børstet motor til en børsteløs motor?

I princippet ikke, for i en børsteløs motor til elektriske modelbiler er de ydre dimensioner og hullerne til fastgørelsesskruerne identiske. Ellers skal tilbageslag mellem motorhjulet og hovedgearet kun justeres med et stykke papir.
 

Min børsteløse motor kører i den forkerte retning. Hvad skal jeg gøre?

Hvis hastighedsregulatoren er programmeret korrekt, skal du blot bytte to af de tre motorforbindelseskabler.
 

Hvorfor har en elektrisk on-road model ingen bremseskiver?

I en model med en elektrisk motor bruges motoren til bremsefunktionen. Til dette formål kortsluttes motorforbindelserne elektronisk via hastighedsregulatoren.
 

Hvorfor trækker min elektriske bilmodel bil til højre eller venstre mod højre?

Enten er styringen stiv, eller styreservoen er ikke korrekt centreret. Dette kan kontrolleres relativt let ved at kontrollere lejerne på hjulene. Måske er der for meget leg i mekanik. Hvis alt dette ordner sig, er det næste trin at kontrollere toe-in. Det betyder, at begge forhjul skal pege let indad.
 

Hvad betyder lang eller kort reduktion?

Med en kort reduktion (lille motorhjul) accelererer modelbilen meget godt, men den mangler tophastighed. Med et langt gearforhold (stort motorhjul) er TopSpeed højere, men accelerationen er værre, og motoren har brug for meget elektricitet, når den accelererer.
 

Min elektriske model har meget kort rejsetid. Hvad skal jeg gøre?

Hvis motoren, hastighedsregulatoren og batteriet bliver meget varme efter kort tid, er motoren blevet reduceret for længe. I dette tilfælde skal en mindre motorhjul forsøges. Hvis motoren og lignende forbliver lunken, er batteriet sandsynligvis brugt op. I dette tilfælde skal et nyt drevbatteri afprøves til testformål.