bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Rådgiver

Teksten forneden er maskineoversat fra den tyske originaltekst.

Interessante fakta om elektroniske parkeringshjælpemidler

Uanset om det er et nyt køretøj eller et ungt brugt køretøj - mange elektroniske hjælpere er ofte allerede ombord i køretøjet. Hvis ikke, kan de ofte eftermonteres billigt inklusive parkeringshjælp. Vores guide fortæller dig, hvad du har brug for at vide om disse sensorer med akustiske og endda visuelle advarsler, og hvad du skal overveje, når du eftermonterer.

  • Hvad er parkeringshjælpemidler?

  • Typer og funktionalitet af parkeringshjælpemidler

  • Udvælgelseskriterier for parkeringshjælp

  • Vores praktiske tip

  • Hvad skal du passe på, når du eftermonterer parkeringshjælp?

Hvad er parkeringshjælpemidler?

En parkeringshjælp - kaldet Park Distance Control (PDC) på engelsk - er et af hjælpesystemerne i køretøjet. Systemet understøtter føreren, når han parkerer sit køretøj, hvilket er særligt fordelagtigt, når parkeringspladserne er begrænsede eller svære at se, og advarer, når man nærmer sig forhindringer som andre biler.

Til dette formål udsendes akustiske og / eller optiske signaler i førerkabinen, på grundlag af hvilken afstanden mellem områderne i et motorkøretøj og forhindringer kan estimeres meget præcist. Det akustiske signal gøres hørbart med mellemrum. Jo kortere pauserne mellem signaltonerne er, jo tættere er køretøjet forhindringen. Hvis signaltonen er kontinuerlig, er afstanden så lille, at bilen ikke skal bevæges længere i forhindringsretningen.

Den akustiske advarsel understøttes ofte af et display på den indbyggede computer eller navigationssystemet. Det fungerer med grafiske repræsentationer i gråtoner eller farver, hvor parkeringshjælpssystemerne muliggør en klar klassificering af afstanden.

En anden form for advarsel er signaltransmittere, der aktiveres, når bakgearet er tilkoblet, og derefter udsender et intermitterende signal for at advare folk i nærheden, især bag køretøjet, når et køretøj bakker, normalt en lastbil.

En anden variant er et (bakning) kamera, der viser de faktiske forhold omkring bilen i realtid.

 

Typer og funktionalitet af parkeringshjælpemidler

Det grundlæggende princip for generering af akustisk parkeringshjælp eller visuel advarsel til bilføreren er baseret på vurderingen af et ultralydssignal. Parkeringssensoren udsender akustiske impulser i et frekvensområde, der er umærkeligt for det menneskelige øre. Tiden måles, indtil de lydbølger, der reflekteres af forhindringen, ankommer igen. Afstanden til forhindringen beregnes ud fra dette.

Et lille beregningseksempel: Lydens hastighed i tør luft og 20 grader Celsius er 343 meter i sekundet. Dette resulterer i: Hvis der er en forhindring nøjagtigt en meter væk fra køretøjet, ankommer den udsendte lydpuls til sensoren igen efter 5,83 millisekunder (der og tilbage, dvs. i en afstand på 2 meter). En controller behandler denne information for alle installerede sensorer, så køretøjet er beskyttet bagpå og / eller foran, afhængigt af antallet og monteringsstedet for parkeringshjælpene. Normalt skelnes der mellem køretøjets bageste og forreste del af advarselssignalets tonehøjde.

For parkeringsassistenter i den forreste kofanger registreres det også, om et køretøj bevæger sig hurtigt eller parkerer langsomt for at forhindre uønsket signalering under kørsel.

Der skelnes mellem kabelforbundet og trådløs parkeringshjælp. De kablede systemer er betydeligt billigere. Ulempen ved disse systemer er den ret komplekse installation ved eftermontering, da de nødvendige kabler skal lægges bag dæksler, under gulvmåtter og gennem åbninger i kroppen og tilsluttes lokalt tilgængelige strømkilder. På den anden side er der et højt niveau af pålidelighed. Trådløse parkeringssensorer sparer dig derimod mere installationsindsats. De bruger “Short Ranges Device” -båndet til Europa med en frekvens på 868 megahertz. 

Nogle systemer til eftermontering af fjernbetjeninger er også udstyret med en advarsel til andre chauffører. De genkender køretøjer, der kommer for tæt på deres egen bil og udsender optiske og / eller akustiske signaler.

Alle PDC-parkeringshjælpemidler leveres af den indbyggede elektronik. For at forenkle den elektriske installation styres de via spændingen til baklyset.

 

Udvælgelseskriterier for parkeringshjælp

Hjælpeparkeringshjælpen i vores onlinebutik er opdelt i kategorierne trådløs parkeringshjælp, kablet parkeringshjælp og baglæns advarsel. Der er også udskiftning af parkeringssensorer til udskiftning af defekte sensorer. Du kan vælge mellem systemer til 12 eller 24 volt driftsspænding.

Når det kommer til typen af vedhæftning, skelner vi mellem overflademonterede og indbyggede sensorer. For fans af hurtig problemløsning er der også ledningsførende bakalarmer, der er integreret i en nummerpladeholder.

Installationsstedet skelner mellem front og bag; sidstnævnte inkluderer også de komplette systemer til front og bag.

To udvælgelseskriterier, der skal overvejes baseret på køretøjets størrelse, er det maksimale sensorområde på 95 til 200 cm og det mindste sensorområde på 10 til 40 cm.

Der findes også modeller med specielle funktioner såsom selvjusterende og faste lydniveauer, farveændringer i displayet, når man nærmer sig og "talende" systemer.

Derudover kan du vælge typen af signalering: akustisk eller optisk, hvorved parkeringshjælpemærket "optisk" altid kan levere et akustisk signal.

 

Vores praktiske tip

Følg dimensionerne og placeringsinstruktionerne for sensorerne nøjagtigt. Systemerne til eftermontering er også koordinerede for at opnå de mest nøjagtige advarsler. Kompenserende ringe er normalt tilgængelige for sensorerne til let vinklede kofangere for at sikre den nødvendige vandrette monteringsposition.

Hvad skal du passe på, når du eftermonterer parkeringshjælp?

 

Når du arbejder på køretøjets elektriske system, skal batteriet altid frakobles. Sørg for, at alle koder, der kræves til genstart, f.eks. Bilradioer, er ved hånden.

Specielle øvelser er nødvendige for rent arbejde på kropsdele eller kofangere. Nogle udbydere føjer disse til PDC-sæt til eftermontering.

I køretøjer med baglygter i LED-teknologi kan eftermontering af parkeringsassistenten føre til funktionsfejl.

Hvis du monterer parkeringssensorerne i kofangere af metal, har du brug for passende adaptere.

Følgende gælder for selvmontering ved eftermontering: Inden arbejdet påbegyndes, skal man omhyggeligt kontrollere samlepunktet for at sikre, at det er sikkert at bore uden at beskadige kabler, moduler eller monteringsbeslag. Under visse omstændigheder kan det være nyttigt at fjerne kofangeren for at kontrollere, hvilke følsomme køretøjskomponenter der kan være bag den. Dette øger sikkerheden ved boring betydeligt.

Sensorerne til en elektronisk parkeringshjælp må ikke være snavset eller delvist dækket af snavs, is eller sne.

En elektronisk parkeringshjælp hjælper føreren ved bakning og parkering. Det kan dog ikke erstatte førerens opmærksomhed. Selv en eksisterende anhængertræk skal altid holdes for øje, når man manøvrerer bilen med parkeringshjælp.