Skift selv dine dæk

Med overgangen fra vinter til forår (eller fra efterår til vinter) er det tid til at skifte dine dæk. Det sparer brændstof og slid og holder dig sikker på vejen. Hvis du skifter dine dæk på et værksted, kan omkostningerne være ret høje, især hvis du også skal betale for opbevaring. Og det er der ingen grund til, for det er nemmere end du tror at skifte dine dæk selv. Med nedenstående tips kan du skifte dine dæk på ingen tid og opbevare dem pænt i dit eget skur eller din egen garage.

Hvorfor skal du skifte dine dæk?

Bildæk er den eneste kontakt mellem bilen og asfalten. For at bilens motorkraft kan omsættes til hastighed, skal dækkene være i god stand. Tænk f.eks. på vejgreb og korrekt tryk. Med en dæktryksmåler kan du nemt holde styr på trykket. Det forhindrer ture til værkstedet.

Dækgrebet går ofte hånd i hånd med dækprofilen; hvis du nogensinde har oplevet en farlig udskridning, ved du, hvor vigtigt dette er. Så det er ikke for ingenting, at der bliver uddelt bøder for utilstrækkelig dækprofil. Dæk slides, når du kører og bremser. Så du kan køre rundt med utilstrækkelig profildybde uden at være klar over det. Hold øje med dette ved at kontrollere det hver måned, f.eks. med en dækmåler. Ved 2,5 mm er det klogt at skifte dine dæk, mens 1,6 mm er den lovbestemte minimums-profildybde.

En god løsning til at reducere sliddet er at skifte mellem sommer- og vinterdæk, da disse specifikke dæk er lavet til årstiderne og derfor slides mindre hurtigt end almindelige dæk. Desuden fordeles sliddet på to forskellige sæt dæk, hvilket forsinker dækskiftet.

En meget vigtig grund til at skifte dæk er, at du kan være mere sikker på vejene om vinteren, da vinterdæk har dybere profil og er lavet til vintervejr. Skiftet fra sommer- til vinterdæk er let at foretage selv.

Hvordan skifter jeg selv mine dæk?

Det starter selvfølgelig med at skrue dækmøtrikkerne af. De er ofte meget hårde, og det kan være et langvarigt arbejde at skrue dem af med en skruenøgle uden held. Denne mangel er let afhjulpet med en slagskruetrækker. Det behøver naturligvis ikke at være et industrielt apparat, hos Conrad finder du kompakte 12V slagskruetrækkere. Disse virker på din bils 12V cigarettænderudtag. Så du kan løsne hjulmøtrikker hurtigt og nemt på ethvert tidspunkt af dagen. Med et justerbart drejningsmoment, forskellige adaptere og en lang kabellængde er dette det perfekte værktøj til selv at skifte dæk.

1. Fjern navkapslerne

Hvis fælgene er dækket af hjulkapsler, skal disse fjernes. Det anbefales ikke at løsne fælgene med en skruetrækker, da dette let kan ridse fælgene. Fælgene vil derefter meget hurtigt begynde at ruste på disse steder!

2. Løsn hjulboltene

I det næste trin skal hjulboltene løsnes mod uret. De kræfter, der er nødvendige for dette, er til tider meget store. Det er derfor nødvendigt, at bilen forbliver på hjulene.

Vigtigt: Selv om det er fristende, er en momentnøgle ikke beregnet til at løsne fastsiddende bolte. Slagnøgler er langt mere velegnede til dette formål. Hvis nødvendigt kan et passende metalforlængerrør skubbes på hjulkassen for at gøre det lettere at løsne boltforbindelser ved hjælp af et håndtag.

Hvis der anvendes specielle tyverisikringsbolte (fælgelåse), skal det passende stiktilbehør forberedes, før du kan begynde at arbejde.

3. Løft af køretøjet

Hvert køretøj har specielt forberedte og forstærkede punkter på rammen, hvor det kan løftes. Nogle af disse punkter er markeret på rammen og er lette at finde. Hvis du er usikker, kan køretøjets manual også hjælpe dig.

Det er tilstrækkeligt kun at løfte køretøjet så langt, at der er to til tre centimeter luft mellem dækprofilen og jorden.

Vigtigt: Når du bruger en donkraft, skal du fjerne håndtaget efter løft for at undgå at snuble. For at være sikker skal du placere en støtte under rammen, hvis donkraften svigter.

4. Fjern hjulmøtrikkerne

Nu kan du fjerne hjulmøtrikkerne eller hjulboltene. Det er bedst at lægge dem på en bakke og ikke tabe dem på den beskidte jord. For aluminiumsfælge skal du være meget omhyggelig med at anvende hjulmøtternøglen pænt, så du ikke ridser den polerede fælg.

Vigtigt: Før du fjerner den sidste boltforbindelse, skal du trykke fælgen fast mod hjulnavet med den ene hånd. Dette forhindrer, at hjulet glider af hjulstøtten eller vipper for tidligt. Desuden har det i praksis vist sig at være effektivt kun at løsne den øverste skrue i enden.

5. Mærkning af dæk

Det afmonterede hjul skal straks mærkes med et hjul- eller dækmærke. På denne måde vil du selv efter flere måneder vide præcis, hvor hjulet var monteret. Som et alternativ til markører kan du også bruge en markør, der er egnet til gummi. Mærkerne venstre baghjul (VB), højre baghjul (HB), venstre forhjul (VF) og højre forhjul (HF) henviser så altid til kørselsretningen.

6. Rengøring af hjulophænget

Rengør nu hjulophænget og hjulets midte grundigt for rust og snavs med en stålbørste. Tag samtidig et kig på bremsesystemet og chassiset. Bremseklodserne skal stadig være tykke nok, og bremseskiven skal være tydelig og uden riller. Der må ikke løbe fugt ud fra bremseledningerne og støddæmperne. Gummiet i spindelleddene må ikke være porøst eller revnet.

7. Smør hjulets centerring

Før hjulet monteres, skal hjulets centerring smøres med et temperaturbestandigt fedt som f.eks. kobberpasta eller keramisk pasta. Vigtigt: Smør ikke hele fælgholderen, men kun ringen i midten af fælgholderen, som centrerer fælgen. Dette forhindrer, at fælgen ruster ved hjulnavet.

8. kontrollere kørselsretningen

Før du monterer det nye hjul, skal du kontrollere kørselsretningen. Symbolet for kørselsretningen eller rotationsretningen er ikke ensartet defineret. Det kan se forskelligt ud fra den ene producent til den anden.

Før du monterer hjulet, skal du også sikre dig, at de korrekte hjulbolte er klar. Hvis de samme hjulbolte anvendes igen, skal du rense dem med en stålbørste, inden du skruer dem i.

9. Indstil hjulet

Nu kan det nye bildæk placeres på hjulnavet. Det er vigtigt, at skruehullerne i fælgen passer til gevindhullerne i hjulnavet.

10. Sätt fast hjulbultarna

Nu kan hjulboltene monteres. Start helst med den øverste, så hjulet sidder sikkert på navet.

Vigtigt: Skrueforbindelserne skal være lette at dreje. En skrueforbindelse, der drejer med besvær eller strammes, er skæv og bør ikke spændes med kraft. I så fald skal du løsne skrueforbindelsen igen og spænde den lige til.

11. Spænd hjulboltene med hånden

Spænd derefter skrueforbindelserne på tværs med hånden. Fælgen skal hvile helt på hjulstøtten og må ikke vakle.

Hvis der monteres aluminiumsfælge, skal man igen være forsigtig med ikke at ridse spindelleddet.

12. Sænk køretøjet delvist ned

Når bildækket er monteret, kan donkraften fjernes. Sænk nu forsigtigt køretøjet, indtil hjulet rører jorden.

Vigtigt: Køretøjet må ikke sænkes helt ned. Dette skyldes, at hvis trykket på bildækket endnu ikke er så stort, kan hjulet stadig rette sig optimalt ud, når boltforbindelsen spændes. På grund af den lette friktion på jorden er der dog nok modstand til at forhindre hjulet i at dreje, når bolten strammes.

13. Spænd hjulboltene

Spænd nu hjulboltene på kryds og tværs med momentnøglen. Det moment, der skal indstilles på momentnøglen, kan findes i køretøjets instruktionsbog. Vigtigt: Brug kun momentnøglen, indtil du hører den typiske ""knirkende"" lyd.

14. Tøm bilen

Når alle skruer er strammet, kan bilen tømmes helt.

15. Kontroller lufttrykket

Når du har skiftet alle fire bildæk på samme måde, skal du bruge en dæktryksmåler til at kontrollere lufttrykket i de monterede dæk. Korrekt lufttryk er afgørende for en god køreadfærd. Forkert lufttryk kan føre til øget dækslid og brændstofforbrug. Du kan finde de nødvendige værdier på indersiden af benzindækslet, på dørstolperne eller i din bils håndbog.

16. Montering af hjulkapsler

Hvis der er blevet brugt fælge på de nye hjul, kan de nu monteres. Vær opmærksom på, at hjulkapselstykkerne normalt har en fordybning til ventilen og derfor kun kan monteres i den rigtige retning. Fælggrebet skal sidde fast på fælgen og sidde godt fast hele vejen rundt.

17. Justering af dæktryksfølere

Endelig skal dæktryksensorerne (hvis de er monteret) tilpasses til dæktryksovervågningssystemet. For nogle køretøjer skal dæktypen (sommer- eller vinterdæk) indtastes i køretøjets computer. Yderligere oplysninger om dette findes i brugsanvisningen.

18. Spænd hjulboltene

Kontroller, at hjulboltene er strammet igen med momentnøglen efter ca. 50 til 100 kilometer.

Sådan opbevarer du bildæk på en praktisk måde?

Når sommer- og vinterdækkene er blevet udskiftet, skal de naturligvis opbevares. At stable dem et eller andet sted er besværligt og ofte også dårligt for dækkene. De kan deformere sig under trykket fra de andre dæk på grund af deres vægt, jo længere de ligger der. Dette problem løses med et hjultræ, da disse har forskellige positioner med platforme, som hjulene hviler på og holder afstand til hinanden. På denne måde opbevares dine dæk på en sikker og komfortabel måde.

Conrad har endda et hjulstativ på hjul, så dine dæk kan flyttes ubesværet til opbevaringsstedet. Du skal blot huske at markere hjulene, inden du opbevarer dem. Dette kan gøres med en markør, men også nemt ved hjælp af et dækmærkesæt eller et dæksæt til dækforsegling. En god bonus ved et dæktætningssæt er, at det beskytter dine dæk mod direkte sollys. Derved er der mindre risiko for, at dækkene bliver porøse.

Hvis du ikke har et ekstra sæt fælge og overfører dæk til fælge, kan du hænge dine dæk på specielle dækvægsholdere.

Alt til at skifte dine dæk